تعریف:
یکی از بیماری های شایع پروستات است که باعث التهاب و معمولا تورم بافت پروستات می شود . این التهاب و تورم به بافت های اطراف پروستات و از جمله مجرای ادرار که از بین پروستات عبور می کند منتقل شده و باعث ایجاد علایم می شود .

شیوع:
سن شایع آن جوانی است و اکثر بیماران بین بیست تا چهل ساله هستند و تقریبا همیشه در بیماران زیر شصت سال دیده میشود .تقریبا از هر ده مرد یک نفر مبتلا به این بیماری است . عدم تخلیه کافی ترشحات پروستات ( مایع منی ) مانند تحریک جنسی و عدم انزال بدنبال آن – معمولا می تواند باعث تشدید یا عود بیماری شود ولی به نظر نمی رسد نقشی در ایجاد بیماری داشته باشد .

انواع:
نوع عفونی حاد : که معمولا تب شدید و علایم شدید ادراری مانند انسداد ادراری دارد و خوشبختانه شایع نیست .
نوع غیر عفونی : شایعترین نوع آن است و اکثر بیماران با این نوع از بیماری مراجعه میکنند علت آن کاملا شناخته نشده است که در ادامه در مورد این نوع توضیح داده می شود

علایم:
علایم شایع آن شامل علایم ادراری ( سوزش ادرار تکرر ادرار احساس دفع ناکامل ادرار و باقیماندن ادرار در مثانه بعد از ادرار کردن کم شدن قطر و فشار ادرار ) و علایم غیر ادراری ( درد های مبهم در لگن ، مقعد ، ران، بیضه ها، زیر شکم – تشدید علایم ادراری و غیر ادراری بعد از انزال و تحریک جنسی ) . در اکثر بیماران تعدادی از این علایم دیده می شود و معمولا علایم آزار دهنده هستند و ایجاد نگرانی می کنند .

تشخیص:
در نوع غیر عفونی که شایعترین نوع است بررسی های معمول مانند کشت ادرار و سونوگرافی طبیعی هستند یا حداکثر درجاتی از افزایش اندازه پروستات به علت تورم ناشی از التهاب دیده می شود . انجام این بررسی ها برای یافتن سایر علل علایم بالا مانند سنگ های ادراری لازم است . گاهی برای یافتن علل عفونی بیماری ، کشت ترشحات پروستات ( نمونه ادرار بعد از ماساژ پروستات معروف به تست چهار لوله ) نیز انجام می شود . تشخیص بر اساس علایم بالینی و جواب به درمان صورت می گیرد .

درمان:
درمان شامل ترکیبی از داروهای ضد التهاب ، شل کننده های عضلانی و آنتی بیوتیک ها ست ( با وجود یافت نشدن علل عفونی ولی معمولا این داروها در درمان موثر هستند که برای این بیماری وجود عوامل عفونی که با کشت و روش های معمول بررسی یافته نمی شوند نیز مطرح شده است ) . معمولا برای درمان نیاز به مصرف یک تا سه ماه دارو می باشد .

عود:
متاسفانه احتمال عود بیماری حتی بعد از درمان موفق وجود دارد . همانطور که گفته شد عدم تخلیه کافی ترشحات پروستات ( مایع منی ) مانند تحریک جنسی و عدم انزال بدنبال آن – معمولا می تواند باعث تشدید یا عود بیماری شود . این بیماری ارتباطی با سرطان پروستات ندارد و به سرطان تبدیل نمی شود .