درمان واریکوسل بیضه

واریکوسل به بزرگ شدگی سیاهرگ‌ها در پوست بیضه که کیسه‌های چربی‌اش را از دست داده، گفته می‌شود. واریکوسل مانند واریس سیاهرگ‌هایی است که در پا می‌بینید. واریکوسل‌ها به طور عموم در اثر کاهش مقدار و کیفیت تولید اسپرم که خود می‌تواند سبب ناباروری شود، به وجود می‌آید. به هر حال همه واریکوسل‌ها تحت تاثیر تولید اسپرم نیستند. واریکوسل‌ها همچنین ممکن است در اثر عدم رشد طبیعی بیضه یا منقبض شدن آن بوجود آید. اغلب واریکوسل‌ها به مرور زمان پیشرفت می‌کنند. خوشبختانه اغلب واریکوسل‌ها به آسانی تشخیص داده شده و بعضی از آنها نیاز به درمان ندارند. اگر یک واریکوسل سبب بروز علائمی شود اغلب با جراحی قابل درمان است.

دلیل واریکوسل چیست؟

مسیرهای بیضه شما خون را به درون بیضه‌ها برده، از آن خارج می‌کنند. دلیل مشخصی برای بروز واریکوسل وجود ندارد. به هر حال برخی متخصصین عقیده دارند یک واریکوسل زمانی تشکیل می‌شود که دریچه‌های درون سیاهرگ‌ها جلوی جریان طبیعی خون را می‌گیرند. در نتیجه سیاهرگ‌ها متورم می‌شوند. این امر ممکن است سبب تخریب بیضه و در نتیجه بدتر شدن وضعیت باروری شود. واریکوسل‌ها اغلب در دوران بلوغ شکل می‌گیرند و معمولا در سمت چپ روی می‌دهند که به احتمال زیاد دلیل آن موقعیت سیاهرگ بیضه سمت چپ است.

علائم واریکوسل چیست؟

واریکوسل غالبا علائم و نشانه‌ای ندارد. ندرتا ممکن است سبب ایجاد درد شود. درد ممکن است:

• درد از حالت شدید تا ناراحتی کم متغیر است.
  • همراه با ایستادن یا فشار فیزیکی افزایش می‌یابد بخصوص اگر این وضعیت‌ها به مدت طولانی باشند.
  • در طول روز بدتر می‌شوند.
  • وقتی روی کمر می‌خوابید تسکین می‌یابند.
  • سبب ضعف در باروری می‌شوند.

به مرور زمان واریکوسل‌ها بزرگتر و مشخص‌تر می‌شوند. یک واریکوسل را می‌توان بصورت بسته‌ای از کرم‌ها توصیف کرد. این شرایط ممکن است سبب ورم بیضه، معمولا در بیشتر موارد در بیضه سمت چپ، شود.

چه کسانی به واریکوسل مبتلا می‌شوند؟

چه کسانی به واریکوسل مبتلا می‌شوند

راهی برای جلوگیری از واریکوسل نیست. این مشکل در همه مردان بروز نمی‌کند اما کاملا شایع است. این امر به این دلیل است که در دوران بلوغ، بیضه‌ها به سرعت رشد می‌کنند و به دریافت خون بیشتری نیاز دارند. اگر دریچه‌های سیاهرگ‌ها در بیضه به درستی کار نکنند سیاهرگ‌ها نمی‌توانند حمل این مقدار خون زیاد را انجام دهند. بنابراین اگرچه بیشتر به درستی جریان می‌یابد، مقداری از آن باقی می‌ماند و سبب واریکوسل می‌شود. واریکوسل‌ها در بیشتر موارد در بیضه سمت چپ روی می‌دهند. این امر به این دلیل است که ساختار بدن مردان به گونه‌ای است که خون از این سمت در بیضه‌ها جریان می‌یابد بنابراین واریکوسل‌ها بیشتر در بیضه سمت چپ روی می‌دهند تا سمت راست. اگرچه این امر کمتر شایع است ممکن است گاهی اوقات این مشکل در هر دو سمت روی دهند.

چه موقع برای مشکل واریکوسل باید به پزشک مراجعه کرد؟

به دلیل این که معمولا واریکوسل‌ها علائمی ندارند، اغلب نیاز به درمان هم ندارند. واریکوسل‌ها ممکن است در خلال فرایند ارزیابی وضعیت باروری یا انجام آزمایشات فیزیک معمول، کشف شوند. به هر حال اگر شما درد یا تورم در بیضه‌هایتان تجربه کردید، یک توده را در بیضه‌ها کشف کردید، متوجه شدید که بیضه‌ها تغییر اندازه داده‌اند یا در دوران نوجوانی متوجه پیشرفت واریکوسل شدید یا در باروری دچار مشکل هستید، به پزشک مراجعه نمایید. برخی از شرایط می‌توانند سبب بروز توده در کیسه بیضه ‌یا درد در بیضه ‌شوند. برخی از آنها نیازمند درمان سریعند.

واریکوسل چگونه تشخیص داده می‌شود؟

واریکوسل چگونه تشخیص داده می‌شود؟این ایده خوبی است که مرتبا بیضه‌ها مورد آزمایش قرار گیرند که خود این امر به طور طبیعی بخشی از  چکاپ در مردان است. در کنار بررسی‌های چشمی برای هر نوع توده یا ضرب خوردگی غیر عادی، پزشک ممکن است بیضه‌ها را برای اطمینان از این که آلات جنسی دارای شکل طبیعی هستند و مشکلی ندارند، لمس کند. زمانی که یک پسر در حالت ایستاده است ممکن است آزمایشی روی بیضه‌های او انجام شود (برخی موارد غیر عادی مانند واریکوسل ممکن است به سادگی در هنگام ایستادن مشخص شود). پزشک مواردی مانند اندازه، وزن و موقعیت بیضه‌ها و بازگشت آرام بیضه‌ها به محل اصلی خود و جلوی بیضه‌ها برای احتمال وجود هرگونه توده یا تورم را چک می‌کند. پزشک همچنین وجود نرمی در طول مجاری اپیدیدم، مجاری که اسپرم را از بیضه انتقال می‌دهند را بررسی می‌کند. مجاری حمل اسپرم نیز برای احتمال وجود هرگونه تورم مورد بررسی قرار می‌گیرند. اگر پزشک به این تصور برسد که ممکن است واریکوسل وجود داشته باشد او ممکن است تصویر برداری اولتراسوند انجام دهد تا جریان خون را اندازه گیری کرده و مشخص کند که سیاهرگ‌ها به درستی کار نمی‌کنند.

درمان واریکوسل

همه واریکوسل‌ها نیاز به درمان ندارند. اغلب در موارد زیر نیاز به درمان دارد:

• شما درد داشته باشید.
  • برای پدر شدن مشکل داشته باشید.
  • شما پسری هستید که بیضه شما کمتر از حد طبیعی رشد کرده.

هیچ روشی برای جلوگیری از واریکوسل وجود ندارد. اگر شما با این مشکل روبرو هستید، پزشک ممکن است به شما بگوید برای کاهش درد از ایبوپروفن استفاده کنید.

برای درمان واریکوسل لازم است ابتدا درجه آن تشخیص داده شود. درجه بندی واریکوسل به صورت زیر است:

گرید ۳ : وریدها در حالت ایستاده قابل مشاهده اند
گرید ۲ : وریدها در حالت ایستاده قابل لمس می باشند
گرید ۱ : وریدها هنگام زور زدن قابل لمس می باشند
واریکوسل ساب کلینیکال: که با معاینه قابل لمس نیستند ولی با سونوگرافی تشخیص داده می شود.

جراحی واریکوسل

اگر شما نیاز به درمان دارید، هدف از درمان بستن یا برداشتن سیاهرگ‌هایی است که خون مجاری اسپرمی شما را تامین می‌کنند.

جراحی باز

پزشک یک برش یک اینچی در بیضه شما ایجاد می‌کند. او از یک عینک ذره بینی یا میکروسکوپ برای کمک به بهتر دیدن سیاهرگ‌ها استفاده خواهد کرد. شما ممکن است به صورت موضعی بی‌حس شوید یا ممکن است نیاز به بیهوشی عمومی داشته باشید تا به شما کمک کند در زمان انجام عمل خواب باشید.

جراحی لاپارسکوپی

پزشک یک برش کوچکتر ایجاد می‌کند و از آن برای وارد کردن لوله‌ای که ابزارهای جراحی را نگه می‌دارد و دوربینی که به او در بهتر دیدن درون شما کمک می‌کند، استفاده می‌کند. شما به طور عمومی بیهوش می‌شوید بنابراین در زمانی که این عمل انجام می‌شود خواب هستید. نتیجه انجام هر دو عمل مشابه است زیرا برش‌ها کوچک هستند. موارد زیر به ندرت اتفاق می‌افتد ولی برخی افراد باید توجه داشته باشند که:

• واریکوسل از بین نمی‌رود و دوباره باز نمی‌گردد.
  • درون بیضه‌ها مایج جمع می‌شود (پزشکان به آن هایدروسل می‌گویند).
  • سرخرگ بیضه شما آسیب می‌بیند.

آمبولاسیون زیر پوستی

رادیولوژیست برشی را در کشاله ران برای ورود لوله ایجاد می‌کند. او از اشعه ایکس به عنوان راهنما برای رسیدن به واریکوسل استفاده خواهد کرد و یک بالون یا فنر را از طریق لوله به درون سیاهرگ وارد می‌کند. این امر جریان خون را در واریکوسل مسدود می‌کند و سبب انقباض آن می‌شود. این عمل همراه با بیهوشی عمومی انجام می‌شود. مشکلاتی که در پی انجام این عمل ممکن است به وجود آید عبارتند از:

• واریکوسل از بین نمی‌رود یا دوباره باز نمی‌گردد.
  • فنر ممکن است حرکت کند.
  • عفونت در محلی که پزشک برش ایجاد کرده است.

بعد از درمان چه انتظاری می‌توان داشت؟

شما ممکن است یک یا دو روز بعد از جراحی بتوانید به سرکار خود بروید. اما لازم است که به مدت ۲ هفته از ورزش کردن بپرهیزید. بازیابی بعد از آمبولاسوین کمی سریعتر است. شما به یک تا دو روز نرفتن به سر کار نیاز دارید اما می‌توانید بعد از یک هفته تا ۱۰ روز به ورزشگاه برگردید. واریکوسل شما ممکن است بعد از این درمان باز گردد اما گاهی اوقات این درمان بهترین گزینه است. اگر شما برای کمک به باروریتان عملی داشته‌اید، پزشک شما را به مدت ۳ تا ۴ ماه مورد آزمایش قرار می‌دهد. این مدت زمانی است که اسپرم‌های جدید برای رشدشان نیاز دارند.  شما ممکن است در مدت ۶ ماه بهبودی را مشاهده کنید اما ممکن است این مدت یک سال هم طول بکشد. کمی بیش از نیمی از مردان نابارور که این عمل را انجام داده‌اند، از آن سود برده‌اند. همچنین جراحی برای اغلب نوجوانانی که با مشکل آهستگی رشد بیضه‌ها مواجه بوده‌اند، موفقیت آمیز بوده است.

سوالات متداول در مورد واریکوسل

نه ضرورتی ندارد. اگر شما علائمی مانند درد داشتید ممکن است تصمیم بگیرید مورد عمل قرار بگیرید. اما واریکوسل‌ها بدون علائم شایع هستند و نیاز به درمان ندارند. یک واریکوسل تنها زمانی نیاز به درمان دارد که سبب بروز درد یا انقباض یک بیضه شود یا وقتی با ناباروری در مردان همراه باشد.

برخی مطالعات نشان داده که ترمیم واریکوسل می‌تواند آنالیز منی را به شکل معنی داری بهبود بخشد اما در این خصوص ضمانتی وجود ندارد که همه افراد این بهبودی را تجربه کرده باشند. نرخ بارداری بعد از ترمیم واریکوسل حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد است.

ترمیم موفق واریکوسل سبب کاهش تورم و ناراحتی ناشی از واریکوسل علائم دار می‌شود. دلایل دیگری سبب درد در ناحیه کیسه بیضه می‌شود که ممکن است نیاز به تشخیص علت آنها قبل از اقدام درمانی برای واریکوسل وجود داشته باشد.

هنگام انجام عمل جراحی، از بی‌حسی موضعی و مسکن استفاده می‌شود. این عمل دردناک نیست. در یک مطالعه بیمارانی که متحمل جراحی هر دو واریکوسل و آمبولاسیون برای ترمیم واریکوسل شده بودند، آمبولاسیون بسیار مطلوب توصیف شد.

بطور کلی بیماران چند ساعت تحت نظرند و بعد همان روز مرخص می‌شوند.

به بیماران توصیه می‌شود که در روز جراحی به طور کامل در خانه استراحت کنند. آنها ممکن است روز بعد بتوانند کارهای عادی خود را آغاز کنند. جراحی واریکوسل اغلب دوره بازیابی طولانی‌تری دارد.

اگرچه رادیولوژیست برای هدایت سوند از دستگاه اشعه ایکس در خلال عمل آمبولاسیون استفاده می‌کند، مقدار در معرض تشعشع قرار گرفتن بیضیه بسیار کم است (تقریبا به اندازه دریافت اشعه در عکس برداری از سینه است).

در هنگام انجام آمبولاسیون هیچ شکافی در بیضه‌ها یا نزدیک آنها ایجاد نمی‌شود. بیشتر یک شکاف ریز در پا برای ورود سوند (لوله کوچک) ایجاد می‌شود. سپس سوند به سمت شکم و درون سیاهرگ واریکوسل هدایت می‌شود. بعد از عمل سوند برداشته شده و نیاز به بخیه نیست.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است”