درد کلیه

درد کلیهکلیه‌ها دو عضو شبیه به لوبیا هستند که در دو طرف ستون فقرات هر شخص در پایین کمر قرار گرفته‌اند. کلیه‌ها مسئول تصفیه کردن مواد زائد از خون با استفاده از میلیون‌ها تصفیه بسیار ریز (به نام نفرون‌ها) هستند و سپس از طریق ادرار این مواد زائد را به بیرون بدن منتقل می‌کنند. هرچند هنگامی که نفرون‌ها آسیب ببینند یا بدتر از کلیه‌ها کاملاً از کار بیافتند، مواد زائد در خون انباشته شده و نمی‌توانند از بدن خارج شوند – که باعث بیماری مسومیت می‌شود.

کلیه درد در تمام رده های سنی قابل مشاهده است. بعد از تشخیص علت درد پزشک معالج درمان پزشکی و رژیم غذایی را شروع می کند.

چه مواقعی درد کلیه نگران کننده است؟
همواره باید در صورت وجود درد در پهلوها برای کسب اطلاعات بیشتر به پزشک مراجعه کنید، مخصوصاً اگر درد با علائم زیر همراه باشد:
• تغییر رنگ ادرار، دردناک بودن ادرار یا وجود خون در ادرار
• احساس اضطرار برای ادرار کردن
• وجود سنگ‌های ریز (سنگ کلیه کوچک)در ادرار
• حس ناخوشی

علت درد خفیف و شدید در کلیه

علل محتمل درد کلیه عبارتند از:

• خونریزی در کلیه (هموراژ)
  • لخته خون در عروق کلیه (ترومبوز عروق کلیوی)
  • هیدرونفروز (ورم کلیه بخاطر ذخیره ادرار)
  • سرطان کلیه یا تومور کلیه
  • کیست‌های کلیه (بزرگی یا پارگی کلیه)
  • عفونت کلیه (پیلونفریت)
  • سنگ کلیه
  • بیماری پلی کیستیک کلیه

سنگ کلیه به احتمال زیاد تنها هنگامی ایجاد درد می‌کنند که شروع به حرکت کردن برای خروج از کلیه کنند. همچنین ممکن است این درد بخاطر یکی از عارضه‌های کلیوی بوده، مخصوصاً بیشتر بیماران مبتلا به سرطان کلیه، و اصلاً درد کلیه نباشد.

علائم و نشانه‌های بیماری کلیه

بیماری کلیه

نشانه های متداول بیماری های کلیوی شامل موارد زیر می شود:

•   تغییرات در ادرار
  •   خستگی
  •    تورم
  •   استفراغ
  •   بوی بدن دهان
  •  راش پوستی
  •  لرز
  •   درد پا
  • نفس تنگی
  •  سرگیجه

تشخیص

پس از پرسش درباره علائم و نشانه‌های بیمار، پزشک احتمالاً در آغاز با این موارد آغاز می‌کند:

• آزمایش خون
  • آزمایش ادرار برای بررسی وجود خون، چرک و باکتری در ادرار شخص
  • اسکن فراصوت یا سی تی اسکن: برای بررسی وجود انسداد در مجاری ادراری. این آزمایشات معمولاً هنگامی انجام می‌شود که درمان در عرض ۳ روز اول کمکی نکند.

پزشک معالج بعد از تشخیص علت درد نوع درمان را انتخاب می کند.

درمان عفونت کلیه

معمولاً اولین قدم مصرف آنتی بیوتیک است، که برای یک هفته یا دو هفته باید مصرف شود. علائم شما باید در عرض چند روز بهبود یابد، ولی حتماً سعی کنید مصرف داروهای خود را طبق تجویز پزشک در همان تاریخی که او گفته قطع نمایید. برای عفونت‌های شدید، باید در بیمارستان بستری شده و از طریق تزریق وریدی آنتی بیوتیک تزریق شود.

درمان سنگ کلیه

سنگ کلیه

درمان سنگ کلیه‌های کوچک

بیشتر سنگ کلیه‌ها به قدری کوچک هستند (با قطری کمتر از ۴ میلیمتر) که بتوانند بهمراه ادرار دفع شده و احتمالاً می‌توان آن را در منزل درمان کرد. ولی حتی سنگ کلیه‌های کوچک می‌توانند باعث ایجاد درد شده، با این که این درد معمولاً تنها چند روز دوام خواهد داشت و با رد شدن سنگ درد نیز از بین خواهد رفت. اگر درد شدیدی داشته باشید، متخصص می‌تواند با تزریق داروی مسکّن درد شما را تسکین دهد. اگر باز هم درد داشته باشید دوز دوم دارو را می‌توان پس از نیم ساعت تزریق نمود. همچنین می‌توان داروهایی را تزریق کرد تا علائم تهوع (ناخوشی) و استفراغ درمان شود. به این داروها، داروهای آنتی امتیک (ضد تهوع و استفراغ) گفته می‌شود. همچنین ممکن است برای شما مسکّن، آنتی امتیک یا هر دو تجویز شود تا در منزل مصرف کنید.

درمان سنگ کلیه‌های بزرگ

اگر سنگ کلیه بزرگتر از آن باشد که بصورت طبیعی دفع شود – با قطر ۶ الی ۷ میلیمتر (حدود ۰٫۲۳ تا ۰٫۲۷ اینچ) یا بزرگتر – به درمانی نیاز خواهید داشت تا سنگ را به شیوه دیگری از بین ببرید. این درمان‌ها می‌توان شامل موارد زیر باشد:

• سنگ شکنی با امواج شاک ویو خارج از بدن یا لیتوتریپسی (ESWT) (h3) لیتوتریپسی متداول‌ترین روش درمان سنگ کلیه‌ای است که نمی‌تواند با ادرار دفع شود. این درمان شامل استفاده از امواج ماوراء صوت (امواج صوتی با فرکانس بالاست) تا با دقت نقطه‌ای محل قرارگیری سنگ کلیه را مشخص کند. سپس امواج ضربه‌ای ماوراء صوت با استفاده از یک دستگاه به سمت سنگ‌ فرستاده می‌شود تا آن را به قطعات کوچک‌تر خرد نماید، تا سنگ‌ها بتوانند با ادرار دفع شوند. لیتوتریپسی درمان ناراحت‌کننده‌ای است، پس معمولاً این درمان پس از مصرف داروی مسکّن انجام می‌شود. همچنین ممکن است به بیش از یک جلسه لیتوتریپسی نیاز باشد تا بطرز موفقیت آمیزی سنگ کلیه را درمان کرد. لیتوتریپسی در ۹۹ درصد موارد برای سنگ‌های بزرگ تا قطر ۲۰ میلیمتر (۰٫۸ اینچ) موثر است.
  • اورتروسکوپی: اگر سنگ کلیه در حالب گیر کند، ممکن است نیاز به انجام اوتروسکوپی باشد، که گاهی اوقات به این جراحی، جراحی رتروگراد داخل کلیوی (RIRS) نیز گفته می‌شود. این درمان مستلزم رد کردن یک دوربین نازک و بسیار بلند به نام اورتروسکوپ از طریق مجرای پیشاب (لوله‌ای که ادرار از طریق آن به خارج بدن دفع می‌شود) به داخل مثانه است. سپس این لوله از حالب رد می‌شود تا به جایی که سنگ گیر کرده برسد، جراح در این مرحله می‌تواند به آرامی سنگ با یک ابزار دیگر خارج کند، یا می‌تواند با استفاده از انرژی لیزر سنگ را به قطعات ریزی خرد کند تا بصورت طبیعی با ادرار بیمار دفع شود. اورتروسکوپی تحت بهوشی عمومی (که در آن شما کاملاً بیهوش خواهید بود) انجام می‌شود، پس نباید تا ۴۸ ساعت بعد از این درمان رانندگی کرد یا از ماشین آلات حساس استفاده کرد. برای سنگ‌های تا قطر ۱۵ میلیمتر (۰٫۶ اینچ)، اورتروسکوپی در ۵۰ الی ۸۰ درصد موارد موثر است. یک لوله پلاستیکی به نام استنت را باید بصورت موقتی داخل بدن بیمار کار گذاشت تا قطعات خرد شده سنگ از مثانه تخلیه شود.
  • جراحی سنگ کلیه به روش بسته (PCNL):جراحی سنگ کلیه به روش بسته یا PCNL یکی از عمل‌های جایگزینی است که شاید برای سنگ‌های بزرگتر استفاده شود. همچنین اگر انجام لیتوتریپسی (ESWL) برای شما مناسب نباشد نیز از این جراحی کمک گرفته می‌شود – برای مثال، اگر بیمار تحت درمان چاق باشد. جراحی سنگ کلیه به روش بسته (PCNL) شامل استفاده از یک ابزار دوربین بسیار نازک به نام نفروسکوپ است. یک برش کوچک در پشت بیمار ایجاد شده و نفروسکوپ از طریق آن به داخل کلیه فرستاده می‌شود. سنگ یا خارج می‌شود یا به قطعات کوچکتری با استفاده از لیزر یا انرژی پنوماتیک خرد می‌گردد. جراحی سنگ کلیه به روش بسته (PCNL) تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود، پس نباید تا ۴۸ ساعت پس از عمل رانندگی کرده یا از ماشین آلات حساس استفاده کنید. جراحی سنگ کلیه به روش بسته (PCNL ) در ۸۶ درصد موارد برای سنگ‌های تا قطر ۲۱ الی ۳۰ میلیمتر (۰٫۸ الی ۱٫۲ اینچ) مناسب است.
  • جراحی باز: امروزه، جراحی باز برای کلیه خیلی کم انجام می‌شود (کمتر از ۱ درصد موارد به چنین نوع جراحی‌ای نیاز دارد). این جراحی فقط در صورتی انجام می‌شود که سنگ بسیار بزرگ بوده یا شکلی غیرطبیعی داشته باشد. در حین جراحی باز، یک برش روی پشت بیمار ایجاد می‌شود تا جراح بتواند به حالب و کلیه وی دسترسی داشته باشد. سپس می‌توان سنگ کلیه را خارج کرد.

درمان خانگی

درمان خانگیبا پزشک خود پیش از آغاز مصرف هرگونه درمان خانگی که در زیر به آنها اشاره شده است، مشورت کنید. پزشک می‌تواند ارزیابی کند که آیا درمان خانگی برای شما مناسب است یا منجر به عوارض بیشتری خواهد شد.

• آب
  • آبلیمو
  • عصاره ریحان (آب نعناع)
  • سرکه سیب
  • آب کرفس
  • آب انار
  • آش لوبیا قرمز
  • عصاره ریشه قاصدک
  • عصاره گندم سبز
  • عصاره گیاه دم اسب

درمان سرطان کلیه

بهترین درمان برای شما شاید به تعدادی از عوامل بستگی داشته باشد، از جمله سلامت عمومی، نوع سرطان کلیه‌ای که به آن مبتلا هستند، امکان گسترش سرطان و همچنین ترجیح شما برای درمان.

جراحی

جراحی عمده‌ترین درمان برای اکثر سرطان‌های کلیه است، با هدف برداشتن تومور و حفظ عملکرد طبیعی کلیه. عمل‌های جراحی که برای درمان سرطان کلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

• برداشتن کلیه آسیب دیده (نفرکتومی).نفرکتومی کامل (رادیکال) شامل برداشتن تمام کلیه، مرزی از بافت سالم و گاهی اوقات قسمتی بیشتر از بافت‌ها مجاور همچون گره‌های لنفاوی، غدد فوق کلیوی یا سایر ساختارهای بدن است. جراح می‌تواند نفرکتومی را از طریق یک برش کلی در شکل یا پهلو انجام دهد (نفرکتومی باز) یا از طریق چند برش کوچک در شکم (نفرکتومی لاپاراسکوپی یا با کمک ربات لاپاراسکوپی).
  • برداشتن تومور از کلیه (نفرکتومی جزئی).در این جراحی، جراح تومور را برداشته و به همراه آن حاشیه‌ای نازک از بافت سالم را که دور تومور قرار دارد را نیز برمی‌دارد و دیگر کلیه سر جای خود باقی خواهد ماند. این جراحی را نیز می‌توان به صورت باز، لاپاراسکوپی یا با کمک ربات انجام داد. جراحی نفرکتومی جزئی روش متداول برای درمان سرطان‌های کوچک کلیه است و می‌توان آن را برای بیمارانی به کار گرفته که تنها یک کلیه دارند. در صورت امکان، جراحی نفرکتومی جزئی همیشه بر نفرکتومی کامل ترجیح داده می‌شود تا عملکرد کلیه حفظ شده و خطر عوارض بعدی همچون بیماری کلیه و نیاز به دیالیز کاهش یابد.

نوع جراحی که پزشک به شما توصیه می‌کند به نوع سرطان و مرحله آن و همچنین سلامت شما بستگی دارد. جراحی همراه با خود خطر خونریزی و عفونت را نیز به همراه دارد.

هنگامی که سرطان تنها به کلیه محدود شده باشد، جراحی معمولاً تنها درمان مورد نیاز است – به هیچ دارو یا رادیودرمانی نیاز نخواهد بود. جلسات پیگیری منظم نیز باید انجام شود.

درمان بدون جراحی

برای برخی افراد، گزینه‌های جایگزین نیز وجود دارد تا تومورهای کوچک را بدون جراحی از بین ببرند. این گزینه‌ها عبارتند از:

• درمان برای فریز کردن سلول‌های سرطانی (کریوابلیشن).در حین کریوابلیشن، یک سوزن تو خالی مخصوص با استفاده از هدایت ماوراء صوت یا سایر تکنیک‌های تصویربرداری به بدن بیمار و تومور کلیه او وارد می‌شود. گاز بسیار سرد از طریق این سوزن وارد تومور می‌شود تا سلول‌های سرطانی را سرد یا منجمد کند.
  • درمان برای گرما دادن به سلول‌های سرطانی (ابلیشن رادیوفرکوئنسی)در حین ابلیشن رادیوفرکوئنسی، یک دستگاه مخصوص با استفاده از هدایت ماوراء صوت یا سایر تکنیک‌های تصویربرداری به بدن بیمار و تومور کلیه او وارد می‌شود. یک جریان الکتریکی از طریق سوزن به سلول‌های سرطانی وارد شده و باعث گرما بخشی یا سوزاندن سلول‌های سرطانی می‌شود.

درمان کیست کلیه

گزینه‌ها عبارتند از:

• سوراخ کردن یا تخلیه کیست، سپس پر کردن آن با الکل.در موارد نادر، برای آب کردن کیست، پزشک یک سوزن دراز و باریک را به بدن بیمار و دیواره کیست کلیه وارد می‌کند. سپس مایعات کیست را تخلیه می‌کند. پزشک می‌تواند کیست را از محلول الکلی پر کند تا از شکل گیری مجدد آن جلوگیری نماید.
  • جراحی برای برداشتن کیست.یک کیست بزرگ که حاکى از علائم بیماری است را باید با جراحی تخلیه کرد یا برداشت. برای دسترسی پیدا کردن به کیست، جراح چند شکاف کوچک روی پوست شما ایجاد می‌کند و ابزارهای بخصوص را همراه با یک دوربین فیلمبرداری کوچک به بدن بیمار داخل می‌کند. در حین دیدن نمایشگر در اتاق عمل، جراحی ابزارها را به سمت کلیه هدایت کرده و از آنها برای تخلیه مایعات از کیست استفاده می‌کند. سپس دیواره کیست پاره شده یا سوزانده می‌شود.

سوالات رایج

اگرچه درد کلیه معمولاً در یک بخش بین دنده‌ها و لگن (که به آن پهلو نیز گفته می‌شود) احساس می‌گیرد، ولی ممکن است در بالای شکم نیز درد آن حس شود.

بیماری کلیه در کودکان می‌تواند از موارد زیر ناشی شود:

• نقائص مادرزادی
  • بیماری‌های وراثتی
  • سندروم نفروتیک
  • بیماری‌های سیستمی
  • تروما
  • انسداد یا ریفلاکس ادرار

ادرار بصورت کف دار یا پر از حباب تخلیه می‌شود.
* در ادرار رگه‌های از خون وجود دارد.
* اضطرار غیر قابل کنترل برای ادرار کردن در طول شب دارد که شما را از خواب بیدار می‌کند.
* ادرار خیلی مکرر انجام می‌شود و رنگی ندارد.
* ادرار به ندرت انجام می‌شود و رنگی تیره دارد.
* دشواری در هنگام ادرار دارید.

امکان دارد در یک یا هر دو قوزک پا، ساق، پا، صورت، و همچنین دست‌ها ورم وجود داشته باشد. اگرچه ورم می‌تواند خفیف باشد، ولی ممکن است تا مراحل پیشرفته نیز ورم ادامه یابد؛ مثلاً پوشیدن کفش‌های معمولی برای بیمار سخت شود.

بزرگ شدن پروستات

درمان پروستات با لیزر : رفع بزرگی ناشی از التهاب پروستات با لیزر