مشکلات پروستات

پروستات یک غده در حدود اندازه یک گردو است. این غده بخشی از سیستم تولید مثل مردان است و در اطراف لوله ای قرار دارد که ادرار را از مثانه حمل می‌کند. وقتی سن شما بالاتر می‌رود این غده بزرگتر می‌شود. اگر پروستات شما بیش از حد بزرگ شود، می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شود. مشكلات پروستات همیشه به این معنا نیست كه مبتلا به سرطان هستید. گاهی اوقات ممكن است پزشک در طول یک معاینه معمول یا با انجام معاینه رکتوم مشكلی را پیدا كند. اگر فکر می‌کنید پروستات شما مشکلی دارد، سریعا به پزشک خود مراجعه کنید. همه مردان در معرض خطر مشکلات پروستات هستند. این مسئله به این دلیل است که همه مردان پروستات دارند. نگاهی به این مرور کلی از مشکلات پروستات بیاندازید تا خطر ابتلا به مشکلات پروستات را در خود ارزیابی نمایید.

بزرگی خوش خیم پروستات

مشکلات پروستات

بزرگی خوش خیم پروستات یا  BPH، یعنی پروستات شما بزرگ شده است، اما سرطانی نیست. این وضعیت در مردان مسن بسیار شایع است. بزرگی پروستات ممکن است باعث دشواری در دفع ادرار، و یا چکه کردن ادرار پس از ادرار کردن شود. ممکن است احساس نیاز به ادرار کردن زیاد، اغلب در شب شوید. برای معاینه، به پزشک خانوادگی خود مراجعه کنید. درمان‌های مناسب برای BPH عبارتند از:

• انتظار محتاطانه: که به نظارت فعال نیز شناخته می‌شود. اگر علائم شما چندان بد نباشد، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که قبل از شروع هرگونه درمان صبر کنید تا ببیند آیا مشکل بدتر شود. پزشک تان به شما می‌گوید که چند وقت یک بار باید برای معاینه مراجعه کنید. اگر علائم شما بدتر شود، می‌توانید بعدا شروع به درمان کنید.
  • داروها: داروهایی وجود دارند که می‌توانند پروستات را کوچک کرده و یا به آزاد شدن ماهیچه‌های نزدیک پروستات کمک کنند تا علائم شما را تسکین دهند. در مورد عوارض جانبی احتمالی با پزشک خود صحبت کنید.
  • عمل جراحي: اگر هیچ گزینه دیگری اثر نکند، پزشک شما ممکن است عمل جراحی را برای کمک به جریان ادرار پیشنهاد کند. انواع مختلفی از جراحی BPH وجود دارد. با پزشک خود در مورد خطرات آن‌ها صحبت کنید. بررسی‌های منظم پس از جراحی مهم هستند.
  • درمان‌های دیگر: گاهی اوقات امواج رادیویی، مایکروویو و یا لیزر برای درمان مشکلات ادراری ناشی از BPH مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش‌ها متفاوت از روش‌های گرمایی مختلف هستند که برای کاهش بافت پروستات اضافی استفاده می‌کنند.

پروستاتیت باکتریایی حاد

مشکلات پروستات

معمولا به طور ناگهانی در اثر یک عفونت باکتریایی شروع می‌شود. می‌تواند موجب تب، لرز، یا درد شود. ممکن است باعث درد هنگام ادرار کردن شود یا خون در ادرار مشاهده کنید. بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید. او می‌تواند دارویی را تجویز کند تا احساس بهتری داشته باشد.

پروستاتیت باکتریایی مزمن

عفونتی است که بارها و بارها بازمی‌گردد. این وضعیت یک مشکل نادر است که می‌تواند به سختی درمان شود. گاهی اوقات مصرف آنتی بیوتیک برای مدت زمان طولانی ممکن است مفید باشد. در مورد کارهای دیگری که می‌توانید برای کمک به احساس بهتر انجام دهید با پزشک خود صحبت کنید.

پروستاتیت مزمن

این مشکل که سندرم درد مزمن لگن (CPPS) نیز نامیده می‌شود، یک مشکل معمول پروستات است. می‌تواند باعث درد در ناحیه کمر، در ناحیه کشاله ران یا در ناحیه نوک آلت تناسلی شود. مردان دارای این مشکل اغلب انزال دردناک دارند. و ممکن است احساس نیاز به ادرار کردن مکرر داشته باشند، اما تنها مقدار کمی ادرار دفع می‌کنند. درمان این بیماری ممکن است نیاز به ترکیبی از داروها، جراحی و تغییرات شیوه زندگی داشته باشد.

سرطان پروستات

سرطان پروستات در میان مردان آمریکایی رایج است. شانس ابتلای شما به سرطان پروستات تحت تاثیر موارد زیر می‌باشد:

• سن: مردان بالای ۵۰ سال و مسن تر در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
  • نژاد: سرطان پروستات در میان مردان آفریقایی-آمریکایی شایع تر است.
  • سابقه خانوادگی. اگر پدر یا برادر شما سرطان پروستات داشته باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که شما هم درگیر شوید.
  • رژیم غذایی: خوردن غذاهای پرچرب با میوه و سبزیجات کم ممکن است خطر ابتلای شما را افزایش دهد.

بیماری پروستات و علائم آن

پروستات یک غدد اندازه گردو است که فقط در مردان یافت می‌شود. این غده درست در زیر مثانه قرار دارد و مجرای ادرار را پوشش می‌دهد، لوله ای است که ادرار را از آلت تناسلی خارج می‌کند. کار پروستات این است که مایع برای اسپرم را تولید کند.پروستات معمولا بدون ایجاد مشکل به طور طبیعی با افزایش سن رشد می‌کند. در برخی از مردان، پروستات بزرگ شده، مجرای ادرار را فشار می‌دهد، که باعث دشواری در ادرار کردن و ایجاد هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) می‌شود. علائم BPH عبارتند از:

• ادرار مکرر، به خصوص در شب
  • دشواری در روان کردن جریان ادرار
  • احساس عدم توانایی در دفع تمام ادرار

پروستاتیت التهاب پروستات است که اغلب در اثر یک باکتری ایجاد می‌کند. پروستاتیت را به عنوان یک نوع عفونت ادراری مردان در نظر بگیرید. عفونت پروستات به ندرت جدی است اما اگر علائم پروستاتیت دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. علائم احتمالی عبارتند از:

• دشواری در هنگام ادرار کردن یا انزال
  • تب و لرز
  • درد لگن
  • نیاز به ادرار کردن مکرر
  • ادرار ابری

سرطان پروستات اغلب علائمی ندارد. این بیماری غالبا پس از غربالگری با تست آزمایشگاهی به نام آنتی ژن خاص پروستات (PSA)  شناسایی می‌شود. گاهی اوقات سرطان پروستات می‌تواند باعث انسداد جریان ادرار مانند BPH شود. این علامت معمولا سرطان پیشرفته تر پروستات را نشان می‌دهد

مشکلات پرستات چگونه درمان می‌شوند؟

درمان بستگی به نوع مشکل پروستات شما دارد.هیپرپلازی خوش خیم پروستات تنها در صورتی نیاز به درمان دارد که علائم ادراری باعث ناراحتی شود. BPH اغلب به داروهایی پاسخ می‌دهد که:

• فشار در اطراف مجرای ادرار را کاهش می‌دهند (کاردورا، فلومکس، هیترین، اوروکسارترال)
  • اندازه خود پروستات را کاهش می‌دهد (آوودارت و پرواسکار)

پزشک، برندهای داروهای مختلف BPH  – پرواسکار، آوردارت و ژالین (ترکیبی از فلومکس و آوودارت) را بررسی می‌کند- تا مشخص کند که کدام یک از این داروها ممکن است به افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط باشد.اگر دارو علائم را از بین نبرد، ممکن است جراحی لازم باشد. در دسته ای از مطالعات، برخی از گیاهان خاصیت درمانی برای BPH  نشان داده اند، اما نتایج ناقص یا متناقض است. این گیاهان شامل پالمیتو، بتا سیتوسترول پیجیوم و افریکانوم می‌باشد.درمان سرطان پروستات پیچیده است. پزشکان هنگام طراحی یک طرح درمانی برای سرطان پروستات، سن مرد، سلامت عمومی و شدت و میزان پیشرفت سرطان پروستات را در نظر می‌گیرند. سرطان هر انسان منحصر به فرد است و درمان او منحصر به فرد خواهد بود. برخی از گزینه‌های درمانی عبارتند از:

• عدم درمان (انتظار محتاطانه)
  • عمل جراحي
  • تابش (یا پرتوی خارجی یا بذر قابل کاشت)
  • شیمی درمانی
  • ترکیبی از این موارد

پروستاتیت معمولا یک عفونت باکتریایی است. پروستاتیت اغلب با آنتی بیوتیک و معمولا طی حداقل ۴ هفته درمان می‌شود.

سرطان پروستات چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در ابتدا، سرطان پروستات علائمی ایجاد نمی‌کند. هنگامی که سرطان پیشرفت می‌کند، ممکن است در ادرار کردن مشکل داشته باشید. بعضی از مردان اغلب به ادرار کردن مکرر، به خصوص در شب نیاز دارند. سایر افراد درد یا سوزش در هنگام ادرار کردن، خون در ادرار یا مایع منی، درد کمر، باسن و یا لگن و انزال دردناک را تجربه می‌کنند.برای اطلاع از اینکه آیا این علائم در اثر سرطان پروستات ایجاد شده اند، پزشک شما درباره مشکلات پزشکی گذشته و سابقه پزشکی خانواده شما سوال خواهد کرد. او یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد. در طول معاینه، پزشک شما یک انگشت همراه با دستکش را به راست روده شما وارد می‌کند تا پروستات شما را برای یافتن نواحی سخت یا برجسته بررسی نماید.پزشک شما همچنین ممکن است یک آزمایش خون برای بررسی سطح آنتی ژن پروستات (PSA) انجام دهد. سطح PSA در مردان دچار بزرگی غده پروستات یا سرطان پروستات بالا می‌باشد. ممکن است به معاینه با سونوگرافی نیاز داشته باشید که تصاویر کامپیوتری پروستات را شامل می‌شود.اگر آزمایشات نشان دهند که ممکن است سرطان داشته باشید، پزشک شما تمایل خواهد داشت تا این تشخیص را با بیوپسی تایید کند. او قسمت‌های ریزی از پروستات را برمی‌دارد تا سلول‌های سرطانی را جستجو کند. ممکن است پزشک شما مجددا یک آزمایش بیوپسی انجام دهد تا نتایج را دوباره بررسی کند.

سرطان پروستات چگونه درمان می‌شود؟

درمان سرطان پروستات به این بستگی دارد که آیا سرطان در بخشی یا تمام پروستات است و آیا به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است یا خیر. همچنین بستگی به سن و سلامت شما دارد. در مورد بهترین گزینه برای درمان‌تان با پزشک خود صحبت کنید. بهتر است با یک پزشک دیگر برای دریافت نظرات پرس و جو کنید.برای سرطانی که از پروستات به سایر قسمت‌های بدن گسترش نیافته است، پزشک ممکن است پیشنهاد کند:

• انتظار هوشیارانه یا نظارت فعال: اگر سرطان به آرامی در حال رشد است و باعث ایجاد مشکلاتی نمی‌شود، بهتر است برای درمان آن بلافاصله تصمیمی نگیرید. بلکه پزشک شما به طور منظم تغییرات وضعیت شما را بررسی خواهد کرد.
  • عمل جراحي: شایع ترین نوع عمل جراحی، کل پروستات و برخی از بافت‌های اطراف را حذف می‌کند. همانند هر عمل جراحی، خطراتی وجود دارد. در مورد مشکلات احتمالی ناشی از جراحی با پزشک خود صحبت کنید.
  • پرتو درمانی: این درمان از تابش برای کشتن سلول‌های سرطانی و کوچک شدن تومورها استفاده می‌کند. اشعه ممکن است از یک دستگاه اشعه ایکس یا از بذر‌های رادیواکتیو کوچک ساطع شود که درون یا نزدیک تومور قرار می‌گیرند. در مورد عوارض جانبی احتمالی با پزشک خود صحبت کنید.
  • هورمون درمانی: مردانی که تحت درمان‌های دیگری مانند پرتودرمانی قرار می‌گیرند، ممکن است با داروهایی درمان شوند تا بدن تولید تستوسترون را متوقف کند. این کار در صورتی انجام می‌شود که به به نظر برسد سرطان دوباره بازمی‌گردد. هورمون درمانی همچنین می‌تواند برای سرطان پروستاتی که تا فراتر از پروستات گسترش یافته است، استفاده شود.

چگونه می‌توانم از مشکلات پروستات جلوگیری کنم؟

در برخی موارد، مشکلات پروستات، به ویژه BPH، بخشی طبیعی از روند پیری است. با این وجود، گام‌های خاصی برای حفظ سلامت پروستات وجود دارد.

• رژیم حاوی چربی اشباع شده کم و سرشار از میوه و سبزیجات می‌تواند خطر ابتلا به BPH را کاهش دهد. تحقیقات در حال انجام است تا شناسایی کند چه افرادی از درمان زود هنگام برای پیشگیری از BPH سود می‌برند.

• اکثر موارد سرطان پروستات را نمی‌توان پیشگیری کرد. دلیل این مسئله این است که علت سرطان پروستات هنوز ناشناخته است. با این حال، همانند BPH، کارشناسان توصیه می کنند که یک رژیم غذایی سالم با مقدار زیادی میوه و سبزیجات مصرف کنید.

• هیچ مکمل گیاهی برای پیشگیری از سرطان پروستات اثبات نشده است. مطالعات روی سلنیوم، یک ماده معدنی، نتایج متفاوتی داشته است، اما اکثریت شواهد نشان می‌دهد که هیچ مزیت واقعی وجود ندارد. آزمون‌های روی داروها برای جلوگیری از سرطان پروستات همچنان ادامه دارد.

• برای جلوگیری از پروستاتیت، هیچ فعالیت یا دارویی شناخته نشده است. کارشناسان توصیه می‌کنند که بهداشت مناسب، از جمله تمیز نگه داشتن آلت تناسلی مفید است. اکثر مردان هرگز دچار پروستاتیت نمی‎شوند