تعریف:
ناتوانی جنسی به عدم توانایی در انجام رابطه جنسی با وجود داشتن میل جنسی گفته می شود که معمولا معادل اشکال در ایجاد و حفظ نعوظ یا سفتی آلت است .البته کاهش یا از بین رفتن میل جنسی ، نداشتن انزال و اشکالات در ارگاسم یا لذت جنسی و انزال زودرس را هم میتوان به نوعی ناتوانی جنسی محسوب کرد.
شیوع:
بیماری در سنین بالای پنجاه سال شایعتر است ، هر چند اکثر افراد در زندگی به طور گذرا یکی از حالات های ذکر شده در بالا را تجربه میکنند .

علت:
اختلالات نعوظ :بدنبال بیماری های عروقی عصبی که دو قسمت پایه در ایجاد نعوظ هستند اتفاق می افتد (نعوظ با یک پیام عصبی که منجر به افزایش ورود خون به آلت و کاهش خروج خون می شود ایجاد می گردد ) . مثال های شایع آن کهولت سن ، بیماری قند ، فشار خون بالا و داروهای مختلف مانند مانند داروهای عصبی و داروهای ضد فشار خون هستند .

کاهش میل جنسی :میل جنسی توسط هورمون هایی که از بیضه ترشح می شوند ایجاد می گردد بنابراین هر بیماری که در این روند اشکال ایجاد کند باعث کاهش میل جنسی خواهد شد .مثال شایع آن داروها مانند داروهای عصبی یا مواد مورد استفاده در بدنسازی هستند .اما اکثر موارد کاهش میل جنسی مخصوصا در افراد جوان بصورت گذرا بوده و بعد از مدتی برطرف میشود و معمولا بدنبال عواملی همچون استرس های عصبی یا اضطراب ایجاد میشوند . خیلی از بیماری های عمومی بدن می توانند بطور گذرا باعث کاهش میل جنسی شوند.

درمان:
اختلالات نعوظ : بستگی به علت آن دارد گاهی با قطع یا تعویض داروهای عامل آن مشکل حل می شود . در سایر موارد و پس از انجام معاینات و بررسی های لازم از داروهای خوراکی تا تزریقی درآلت و وسایل کمکی مانند دستگاه ایجاد مکش یا واکیوم ممکن است نیاز باشد.

کاهش میل جنسی : خوشبختانه اکثر موارد گذرا هستند و نیاز به درمان خاصی ندارند .در بسیاری از موارد با برطرف شدن استرس های عصبی مشکل حل خواهد شد . به ندرت و پس از بررسی های لازم نیاز به درمان دارویی می باشد .استفاده از داروهای هورمونی بدون بررسی وضعیت هورمونی بدن توصیه نمی شود و می تواند اثر منفی نیز داشته باشد.